bmwkraftur.is https://www.bmwkraftur.is/spjall/ |
|
130i https://www.bmwkraftur.is/spjall/viewtopic.php?f=1&t=9243 |
Page 1 of 1 |
Author: | Bjarkih [ Wed 09. Feb 2005 14:08 ] |
Post subject: | 130i |
Þetta er að vísu á sænsku en ætti ekki að vera of erfitt, ef þið þurfið orðabók farið þið bara á http://www-lexikon.nada.kth.se/skolverket/sve-eng.shtml . http://www.autopower.se BMW 130i är sportbilen i kompaktklassen Den berömda nordslingan av Nürburgring på mindre än 8 minuter och 35 sekunder! Effekt 258hk/190kW, vridmoment 300 Nm, 0-100 km/h på 6.2 sekunder, toppfart 250 km/h, bakhjulsdrift och viktfördelning 50/50. Den imponerande specifikationen är inte tagen från någon sportbil utan från BMW 130i. I september 2004 lanserades 1-serien med två dieselmotorer (118d, 120d) och tre bensinmotorer (116i, 118i, 120i) och kommer nu i september att följas upp med 130i. Ingenjörerna på BMW kunde inte motstå frestelsen att använda den nyutvecklade raka 6-cylindersmotorn som tidigare bara använts i BMW 630i Coupé även för 1-serien. Resultatet är en bil i kompaktklassen med massor av körglädje. Det nya motoralternativet 130i kommer att presenteras på Geneve Motorshow i mars. Den revolutionerande nya motorn ligger dold under den långa motorhuven på 130i. Motorn är utrustad med steglöst anpassningsbara ventiltider för insugnings- och utsläppskamaxlarna VANOS och VALVETRONIC (motorns effekt regleras genom att variera lyfthöjden på insugningsventilerna). 3-litersmotorn svarar snabbt och ger ifrån sig ett skönt turbinliknande ljud ända från tomgång och upp till 7000 varv. Det är den lättaste sexcylindern i sin klass tack vare lättviktskonstruktioner som till exempel hydroformade kamaxlar, elektrisk vattenpump och ventilkåpa i magnesium. För första gången används ett kompositmaterial av aluminium och magnesium i motorblocket. Viktbesparingen är bra även för bränsleekonomin, på 100 km drar bilen bara 9 liter vid blandad körning. För de som vill ha en bil i kompaktklassen men ändå inte vill ge avkall på köregenskaperna är BMW 130i den rätta bilen. Visuellt är skillnaderna mellan 130i och övriga bilar i 1-serien små men 17 tums däck med V-ekerfälgar, kromade ribbor i njurgrillen och dubbla kromade avgasrör avslöjar att det är 130i. I standardinteriören finns sportstolar, lädersportratt, och en speciellt designad instrumentpanel. Som tillval kan man få den internationellt flerfaldigt belönade aktiva styrningen vilken är känd sedan tidigare från BMW 5- och 6-serien. Bilarna i 1-serien är välbyggda, 5-dörrars kombikupéer med rejäl bagagelucka och en totallängd på 4.23 meter. 1-serien är underhållande att köra och byggd för att möta nutidens krav på design och funktionalitet. Precis som övriga 1-serien levereras 130i bland annat med punkteringssäkra däck, däcktrycksindikator, adaptiva bromsljus, DSC - Dynamisk Stabilitetskontroll, DBC- Dynamisk bromskontroll, CBC- Cornering brake control, EBV- Elektronisk bromskraftsfördelning och sex stycken airbags. Nyligen fick 1-serien det högsta betyget 5 stjärnor i Euro NCAP krocktest. Premiumsegmentet i kompaktbilsklassen har en klart ökande marknad världen över. Sedan försäljningsstarten av 1-serien i september 2004 och fram till årsskiftet levererades 39247 bilar. 1-serien lägger ytterligare grund för en fortsatt positiv utveckling för BMW Group. Priset på BMW 130i är ännu inte fastställt. |
Author: | iar [ Thu 10. Feb 2005 18:19 ] |
Post subject: | |
Hér er ein grein fyrir okkur sem nennum frekar að lesa enskuna ![]() http://www.carpages.co.uk/bmw/bmw-130i- ... =414406213 Þessi er vissulega spennandi kostur og ég hlakka mikið til að sjá hvað hann kemur til með að kosta, bæði fokheldur og með skrilljón króna aukabúnaði. ![]() |
Page 1 of 1 | All times are UTC |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |